Rabu, 22 Februari 2012

UJIAN ALLAH MANIS HIKMAHNYA - 2

SAMB....

Aku dikejarkan ke hospital Seberang Jaya, ditempatkan di Unit Rawatan Rapi hampir 8 jam kerana kecederaan di dalam kepala, bleeding. Hasil X-Ray yang dilakukan paha aku telah patah di sebelah kiri dan kanan, patah betis, tulang di bahagian kaki hancur, lutut aku dislocated, tulang pipi dan rahang patah. Erm.... Ujian dari Allah. Itu yang mampu aku ungkapkan. Kesakitannya hanya allah yang Maha Mengetahui.

Saat tu aku hanya ingat anakku dan juga 'cik' saja. Adik-adikku sentiasa di sisi. Ayah juga di sisi. Bila aku tanya semua orang jawab, alhamdulillah smua orang takdak apa2. Aku lega. Semasa aku di wad kecemasan datang seorang anggota polis berpangkat Sarjan aku kira, bertanyakan aku bermacam-macam soalan. Ya Allah saat tu aku tengah blur, di awang-awangan macam mana aku nak jawab soalan dia. Sepatutnya dia lebih mengerti, ataupun dia saja buat-buat tak tahu. Aku hanya diam. Setiap persoalan dia, tiada jawapan. Sebelum dia meninggalkan aku, dia sempat berkata " penumpang yang sama-sama naik dengan hang ada sorang meninggal". Ya Allah saat tu luruh jantungku. Siapa?????? Dalam tu cuma ada anak dan mak saudara aku. Dua dua aku sayang.

Aku dimasudkan ke wad 8 hospital Seberang Jaya dengan keadaan yang sangat kotor. Baju dan tudung dipenuhi muntah dan darah. Aku hairann macam mana jururawat melakukan kerja diorang. Sepatutnya pakaian aku ditukarkan semasa aku di bilik kecemasan lagi. Argh... aku tak hairan lagi semua tu, sekarang ni yang menjadi tanda tanya siapakah Ya Allah.

Akhirnya segala-galanya terjawab bila ayah sendiri yang bagitahu ibu saudaraku telah kembali ke rahmatullah akibat kecederaan dalaman di bahagian dada. Ya Allah luluh hatiku. Tapi apakan daya Allah lebih berkuasa. Bermulalah kehidupan aku di hospital selama 1 bulan. Macam-macam kerenah manusia yang aku dapat lihat sepanjang aku di wad itu. Kunjungan daripada rakan-rakan yang tak henti-henti membuatkan aku terharu dan mengenali erti persahabatan sebenar.

Tapi aku paling terharu dengan kesabaran ayah dan emak yang tak pernah jemu datang mencuci dan membersihkan aku. Rutin harian mereka bermula seawal 5.30 pagi datang ke hospital menukar lampin pakai buang, mengelap dan menyediakan keperluanku. Selesai membersihkan aku, mereka terus ke rumah aku dan menguruskan anak-anak ku. Selesai menguruskan anak-anakku baru diorang dapat balik ke rumah diorang dan ayahku terus ke tempat kerja. Petang pulak, diorang akan datang membersihkan aku kembali. Sepanjang sebulan aku di hospital, begitulah rutin mak dan ayah. 'Ayah,mak.... adik tak dapat nak balas segala peengorbanan kalian. Hanya doa yang mampuu adik panjatkan untuk kesejahteraan kalian'

Minggu ke 3 baru pembedahan untuk memasukkan besi dilakukan. Alhamdulillah pembedahan berjaya.

pada 1.7.2011 aku dibenarkan discaj dari hospital. Gembira sungguh hatiku. Rindu sangat dengan anak-anak.


p/s : walaupun aku tak dapat menguruskan anak-anak, tapi sangat berpuas hati bila dapat tengok anak di depan mata.

Minggu ke 3 aku di hospital, kaki aku dibedah untuk memasukkan besi. Alhamdulillah, pembedahan berjaya.

1 ulasan:

  1. Baru sempat jenguk blog ni... Al-Fatihah buat arwah ibu saudara... bagaimana keadaan Perindu Setia sekarang? Teruskan menulis entry ye... trima kasih sudi jenguk blog eynda :-)

    BalasPadam